29. 06. 2022
Ako vyťažiť z ecommerce čo najviac? 9 bodov, na ktoré sa v roku 2022 oplatí zamerať
Ostatné roky výrazne zahýbali spotrebiteľským správaním. Najväčší podiel na tom má bezpochyby celosvetová pandémia koronavírusu, ktorá donútila prakticky celý vyspelý svet presunúť – minimálne časť – svojich nákupov online. Ukázať svetu svoju ponuku v internetovom prostredí tak bolo nútených mnoho podnikateľov. Či už patríte medzi nich, alebo sa v ecommerce považujete za stálicu, toto sú informácie, ktoré vám môžu v podnikaní pomôcť.
- Ľudia nakupujú inak
Obmedzené návštevy reštaurácií, takmer nulové cestovanie, stopka nakupovaniu luxusných produktov. A naopak, značný rozmach v online zaznamenalo zdravotníctvo, služby a tiež predaj tovaru každodennej spotreby. Tak zmenila spotrebiteľské správanie pandémia. A to ešte nevieme, ako sa na ňom podpíše vojna na Ukrajine.
- Online nákupy naďalej porastú
Jeden z najväčších trhov na svete – Čína – niečo podobné ako COVID-19 zažila už v roku 2003: epidémiu Sars. Hoci to bolo takmer pred 20 rokmi, už vtedy online predaje zažili veľký nárast. Napríklad čínska Alibaba vtedy narástla o polovicu a prakticky rastie dodnes. Nie je to však otázka iba Číny, ecommerce rastie tiež v Európe či Amerike. Čím skôr na jeho budovaní/rozvíjaní začne podnikateľ pracovať, tým lepšie.
- Online reklama bude stáť viac
Online reklama sa teší svojej popularite najmä vďaka pomeru atraktívna cena:pomerne široký zásah. Ako to už však býva – keď rastie dopyt, rastie i cena. A tak sa náklady na reklamu v digitálnom prostredí zvýšili. Pre čo najefektívnejšie využitie rozpočtu by sa tak podnikatelia mali obrátiť na ľudí, ktorí sa vedia v ecommerce hýbať. Profesionálnejšie kampane sú riešením.
- Podnikajte v ecommerce inteligentne
Niektoré veci sa neoplatí zjednodušovať či automatizovať, pri iných tým dokážete ušetriť čas, peniaze i energiu. Takou oblasťou je napríklad automatizácia e-shopu formou chatbotov, prepracovaného remarketingu alebo prostredníctvom pravidelného zasielania newslettrov. Zákazníci tiež ocenia, keď si môžu pomocou pár klikov, bez nutnosti kontaktovať operátora zmeniť detaily doručenia zásielky, aplikácia DHL to umožňuje.
- Na tom, ako vyzerá váš web, záleží
A prečo? Dizajn webovej stránky ovplyvňuje nielen to, ako sa zákazník u vás cíti, ale tiež, akú zákaznícku skúsenosť si odnesie. Aby bola čo najpríjemnejšia, e-shopy by mali byť jednoduché, minimalistické a najmä používateľsky priateľské. Aby celý nákup prebehol hladko ako jazda toboganom – bez zádrheľov.
- Doručujte čo najskôr a do čo najviac krajín
Čoraz viac zákazníkov hľadá online aj tovar dennej spotreby. Namiesto návštevy kamenného obchodu idú na web. Okrem ceny je tu rozhodujúca tiež doba doručenia: čím kratšia, tým lepšie. Napríklad doručovacia spoločnosť DHL dokáže doručiť zásielky aj v rámci Európy na druhý deň. V rámci mesta môže byť osobné prevzatia či dokonca doručenia zadarmo. Prirodzene hneď v daný deň. Okrem toho zaveďte možnosť objednať si tovar aj do okolitých a iných pre vás zaujímavých krajín, minimálne EÚ je základ.
- Náklady na prechod/optimalizáciu ecommerce klesnú
Počas pandémie agentúry rozširovali svoje tímy ecommerce špecialistov, so zrušením obmedzení dopyt po týchto službách mierne poklesne. To znamená zvýšenie kapacít a pokles cien. Kedy budovať e-shop, ak nie teraz?
- V online má šancu každý
Dnes má v online obchode šancu každý: aj mäsiarstvo, aj cukráreň, aj pekáreň. Dôležité však je premyslieť celý systém a vyladiť procesy, aby toto rozhodnutie prinieslo úspech. Tiež je dobré nájsť spoľahlivých partnerov, takým napríklad je v ecommerce aj DHL.
- S koncom pandémie sa nekončí zlatá éra ecommerce
Áno, pandémia prinútila nezanedbateľné množstvo ľudí preferujúcich kamenné obchody nakupovať online. Niektorí sa po zrušení vrátia k svojim tradičným zvykom, ale značná časť bude výhody ecommerce využívať ďalej. Je tak výrazný predpoklad, že predaj v online prostredí bude pokračovať v raste.